Free Joomla Template by Discount Justhost
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Prijavi korupciju
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Izbori u Mionici, Negotinu i Sečnju – ministri udarnički u kampanji, nepravilnosti u finansiranju

Kampanja za novembarske izbore u tri opštine najbolji je pokazatelj da ne postoji namera da se ostvari ključna preporuka ODIHR iz juna 2024. – razdvajanje partijskog od državnog i sprečavanje zloupotrebe javnih resursa. Pored lokalnih funkcionera, u kampanji učestvuju i republički funkcioneri, koji su ove tri opštine tokom poslednjih pet nedelja obilazili čak 27 puta češće nego u prethodnom neizbornom periodu, prikazujući to kao svoje „redovne aktivnosti“. Aktivnosti ove vrste su učestale od sredine oktobra, a broj ministarskih poseta je višestruko uvećan u odnosu na period van kampanje. U 198 sedmica pre izborne kampanje u ova tri mesta su zabeležene ukupno...

Autentično tumačenje „zakona“ o Generalštabu – trostruko pravno nasilje

Autentično „tumačenje“ posebnog „zakona“ za Generalštab, koje je po hitnoj proceduri usvojio Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo, predstavlja trostruko pravno nasilje i umesto jačanja vladavine prava učvršćuje izgradnju bespravne države. Transparentnost Srbija zato poziva narodne poslanike da ovo autentično tumačenje ne usvoje, a Ustavni sud da bez odlaganja odluči o inicijativama kako bi se ovakvom urušavanju ustavnog poretka stalo na put. Donošenje bilo kog autentičnog tumačenja je sporno iz nekoliko razloga. Pre svega, ovaj institut uopšte nije prepoznat u važećem Ustavu Srbije, tako da se nameće pitanje važenja i efekata autentičnih tumačenja koje Narodna skupština donosi, primenjujući Zakon o Narodnoj skupštini...

Nabavka vozova – kršenje Zakona o javnim nabavkama u najavi

U toku su pripreme za kupovinu vozova, vrednih nekoliko stotina miliona evra, uz kršenje Zakona o javnim nabavkama, objavili su mediji, a do sada nisu demantovali ni Vlada Srbije ni državno preduzeće Srbijavoz. Kako je objavila eKapija, a preneo N1, Vlada razmatra „kupovinu 30 vozova španskog proizvođača CAF za potrebe BG voza", za šta bi bio uzet „zajam od 315 miliona evra, dok bi samu nabavku sproveo Srbijavoz". Takođe je objavljeno da su se sa predstavnicima ovog proizvođača vozova već sastajali predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstva privrede. Ove najave potvrđuje i nedavna izjava Aleksandra Vučića, koji je rekao da „ćemo...

Otkud bilo kakve pozitivne ocene u vezi sa antikorupcijom u izveštaju EK o Srbiji

Iako godišnji izveštaj Evropske komisije daje korupciji značajno mesto (ta reč se pominje čak 63 puta), i donosi pojedina dobra zapažanja i ocene, generalni je utisak da je Evropska komisija propustila priliku da se adekvatno osvrne ili da čak i notira neke od najbitnijih problema. Pored toga, u stvarnosti današnje Srbije poražavajuće deluje da je EK našla prostora da oceni da postoji bilo kakav, pa čak i „ograničeni“ napredak kada je reč o borbi protiv korupcije i u vezi sa javnim nabavkama. Pominje se da je usvojen akcioni plan za antikorupcijsku Strategiju, ali nema ni reči o tome da nema nikakvih...

O predlogu dopuna Zakona o jedinstvenom biračkom spisku

Pošto se u obrazloženju predloga izmena i dopuna Zakona o jedinstvenom biračkom spisku pominje i organizacija Transparentnost Srbija, za potrebe šire javnosti dajemo nekoliko bitnih informacija: Predlog za donošenje izmena Zakona u okviru Radne grupe, u kojoj je učestvovala i TS, dala je organizacija CRTA, još u maju 2024. godine, ali su predstavnici partija vlasti tada odbili da razmatraju ovaj predlog. Predstavnik SNS u Radnoj grupi je, polazeći od ovog predloga CRTE, formulisao „kontrapredlog“. Posle dobijenih mišljenja ODIHR, oba predlagača su dala nove predloge. Ni jedan od njih nije dobio potrebnu dvotrećinsku većinu na glasanju održanom krajem decembra 2024. Pošto ni obavezan...

Poseban zakon će pored Generalštaba urušiti i pravni sistem

Predlog posebnog zakona za parcele bivšeg Generalštaba, koji će Skupština ekspresno staviti na dnevni red, predstavlja kombinaciju dva najopasnija oblika korupcije – ozakonjenje kršenja zakona i prilagođavanje opštih pravila skrivenim interesima u jednom konkretnom slučaju.   Kada se u istrazi javila osnovana sumnja da su članovi Vlade Srbije i drugi, po nalozima iz Vlade, kršili pravila i činili krivična dela da bi se realizovao projekat dogovoren mimo svih zakona, priskočili su u pomoć poslanici i predložili "poseban zakon" koji će pravila prilagoditi tim dogovorima. Pošto zakon nije formalno predložila Vlada, već direktno poslanici, izbegnuto je sprovođenje javne rasprave, koja je obavezna kada zakon priprema...

Saopštenje Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji povodom rezolucije Evropskog parlamenta

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji ističe da sve što je navedeno u najnovijoj rezoluciji Evropskog parlamenta o Srbiji već mesecima predstavlja predmet javnih upozorenja i saopštenja brojnih domaćih i međunarodnih aktera. Činjenica da je najveća demokratska institucija Evropske unije ponovo morala da ukaže na iste, nerešene i produbljene probleme predstavlja ozbiljno urušavanje kredibiliteta zemlje kandidata i jasan signal stagnacije u procesu evropskih integracija, posebno imajući u vidu da su Rezoluciju podržale i poslanice Evropske narodne partije – grupacije čija je pridružena članica Srpska napredna stranka. Hajka protiv pojedinih poslanika Evropskog parlamenta i nipodaštavanje značaja Rezolucije od strane samog državnog vrha duboko su...

Značaj rezolucije Evropskog parlamenta za borbu protiv korupcije

U usaglašenom predlogu rezolucije Evropskog parlamenta koja se donosi povodom godišnjice tragičnog pada nadstrešnice u Novom Sadu, protesta i polarizacije u društvu, govori se daleko jasnije i određenije o ključnim problemima korupcije u Srbiji, nego u rezolucijama koje je taj parlament do sada usvajao. Transparentnost Srbija smatra izuzetno značajnim što EU parlament prepoznaje da je „moguća korupcija“ u vezi sa ugovaranjem i izvođenjem radova prilikom rekonstrukcije železničke pruge, deo šireg problema – činjenice da Srbija ugovara najvrednije infrastrukturne radove bez primene Zakona o javnim nabavkama. U Rezoluciji se izričito pominje u tom kontekstu međudržavni sporazum Srbije i Kine, ali TS podseća...

Transparency International

Uvod
Agenda
Sistem nacionalnog integriteta (National Integrity System - NIS)
Izgradnja međunarodnog okvira saradnje
TI aktivnosti
Izgradnja sistema nacionalnog integirteta
Stvaranje međunarodnog okvira za borbu protiv korupcije
TI Ugovor o integritetu
TI nagrada za integritet
Projekti nacionalnih ogranaka
Globalni izveštaj o korupciji
CORIS
Transparency International On-line direktorijum antikorupcijskih programa u Centralnoj i Istočnoj Evropi
TI struktura
Nacionalni ogranci
Organizaciona mapa
Povelja
Finansijeri i donatori

Uvod



Transparency International (TI) je međunarodna nevladina organizacija angažovana u oblasti povećanja odgovornosti državne vlasti i suzbijanja korupcije na nacionalnom i internacionalnom nivou.

Rad TI je višedimenzionalan:

Ekonomska dimenzija. Korupcija "cveta" tamo gde je ograničeno delovanje tržišnih zakona. Na taj način se umanjuje efikasnost poslovanja, snižava konkurentnost preduzeća i smanjuje razvojni potencijal čitave privrede.

Stoga je suzbijanje korupcije u interesu preduzeća jer im omogućava da postanu konkurentnija na međunarodnom tržištu i ekonomski snažnija. Povećanje konkurentnosti i produktivnosti firmi rezultira rastom nacionalnog dohotka po stanovniku i rastom životnog standarda.

Socijalna dimenzija. Korupcija vodi osiromašenju većine građana koji plaćaju dodatni namet u vidu mita za dobijene usluge i robe. Na račun te većine, bogati se uzak krug povlašćenih ljudi koji se nalaze na položajima u državnoj vlasti. Bujanje korupcije rezultira povećavanjem socijalnih razlika, što dalje dovodi do sve većih socijalnih tenzija.

Borba protiv korupcije ide u prilog zaustavljanja daljeg osiromašivanja najširih slojeva stanovništva, Suzbijanje korupcije takođe vodi i smanjivanju socijalnih razlika u društvu.

Etička dimenzija. Korupcija se razvija na račun propadanja moralnih vrednosti društva.

Borba protiv korupcije je istovremeno i borba za afirmaciju poštenja (integriteta) u datom društvu i izgradnju sistema moralnih vrednosti koji postoje u demokratskim zemljama.


Agenda



Uspešna borba protiv korupcije je moguća jedino kroz zajedničko angažovanje svih relevantnih faktora: države, poslovnog sektora i civilnog društva.

Nacionalni ogranci Transparency International okupljaju ljude od integriteta iz civilnog društva, biznisa i vlade, koji zajedno rade na sistemskim reformama. U svom radu, nacionalni ogranci TI ne bave se konkretnim slučajevima korupcije, istraživanjem i "imenovanjem" krivaca, već se fokusiraju na sistemske promene u društvu koje treba da spreče korupciju u budućnosti. Drugim rečima, TI deluje preventivno u pravcu suzbijanja korupcije.

TI je aktivno angažovan i na podizanju svesti javnosti. Objavljivanje Transparency-evog Indeksa korupcije (Corruption Perception Index - CPI), koji govori o stepenu raširenosti korupcije u zemlji, podstaklo je korenite antikorupcijske reforme u čitavom nizu zemalja, tokom proteklih nekoliko godina.


Sistem nacionalnog integriteta (National Integrity System - NIS)



Sistem nacionalne borbe protiv korupcije sastoji se od:

  1. ciljeva,
  2. aktivnosti putem kojih ciljevi treba da se ostvare i
  3. "stubova", tj. onih koji treba da sprovedu aktivnosti.


NIS ciljevi su:

  1. suzbijanje korupcije,
  2. poštenija i efikasnija vlada, tj. bolje upravljanje i
  3. povećanje životnog standarda.


NIS elementi, tj. akcije koje treba preduzeti su:

  1. iskrenost i odlučnost lidera zemlje da se bore protiv korupcije,
  2. fokus je na prevenciji korupcije i menjanju sistema, a ne na "lovu na veštice",
  3. antikorupcijska strategija i politika,
  4. reforma zakonskih i administrativnih procedura,
  5. uvođenje vladavine prava,
  6. adekvatne plate političkim liderima i javnim službenicima,
  7. partnerstvo između vlade i svih delova građanskog društva i
  8. stvaranje sistema koji bi učinio korupciju "visoko rizičnom i nisko isplativom".


NIS "stubovi" koji treba da iznesu borbu protiv korupcije u društvu su:

  1. građansko društvo zainteresovano za suzbijanje korupcije,
  2. skupština,
  3. vlada,
  4. sudstvo,
  5. državna administracija,
  6. kontrolne agencije,
  7. glavni revizor,
  8. ombudsman,
  9. mediji,
  10. privatni sektor i
  11. međunarodna zajednica i efikasna saradnja sa njom.

Izgradnja međunarodnog okvira saradnje



Korupcija veoma često prevazilazi nacionalne granice. Mnoge međunarodne institucije upozoravaju na ovu činjenicu. Razvijajući saradnju sa međunarodnim organizacijama koje se bave problemom korupcije, TI ima ulogu katalizatora u definsanju i primeni međunarodne antikorupcijske agende. Trenutno je ključni monitoring implementacije Konvencije OECD-a protiv mita.

Pojedinci se, takođe, mogu uključiti u ovaj jedinstveni program borbe protiv korupcije.


TI aktivnosti



Izgradnja sistema nacionalnog integirteta



Transparency International nacionalni ogranci aktivno učestvuju u izgradnji sistema nacionalnog integriteta (National Integrity System - videti gore) u svojim zemljama. NIS je detaljno razmotren u "Knjizi izvora" (Source Book). Ona sadrži set praktičnih mera koje treba da budu preduzete u svakoj oblasti društva kako bi borba protiv korupcije bila uspešna.


Stvaranje međunarodnog okvira za borbu protiv korupcije



Nastojimo da pitanje ograničavanja korupcije zauzme značajno mesto u Agendama međunarodnih organizacija. Promovišemo nove ugovore sa vladama u cilju međunarodne koordinacije antikorupcijske akcije. TI Sekretarijat i TI nacionalni ogranci širom sveta vrše aktivan nadzor nad sprovođenjem ovih sporazuma. To obuhvata praćenje poštovanja Konvencija potpisanih u okviru OECD-a, Saveta Evrope, Evropske Unije i Organizacije Ujedinjenih Nacija. Trenutno je najveća pažnja posvećena praćenju primene Konvencije OECD-a o borbi protiv podmićivanja stranih službenika.


TI Ugovor o integritetu



Ugovor o integritetu je formulisan u cilju sprečavanja korupcije u javnim nabavkama. Ugovor se sklapa između firmi koje konkurišu na tenderu, s jedne strane i kupca (države). Ugovori o integritetu su već primenjeni u više zemalja, u velikim infrastrukturnim projektima (od telekomunikacija do javnog transporta) i pokazali su dobre rezultate, uspešno pokrivajući slabosti u važećim zakonskim regulativama.


TI nagrada za integritet



Transparency International odnedavno dodeljuje godišnje nagrade pojedincima i organizacijama širom sveta koje ulažu izuzetne napore u suzbijanju korupcije. Cilj programa je da oda priznanje novinarima, aktivistima civilnog društva, organizacijama i vladama koji su, radeći na istrazi i prevenciji korupcije, bili izloženi visokom riziku. Istovremeno, nagrada integiteta ima za cilj da podstakne ostale da se aktivnije uključe u borbu za suzbijanje korupcije.


Projekti nacionalnih ogranaka



TI nacionalni ogranci aktivno učestvuju u osmišljavanju nacionalnih antikorupcijskih strategija.


Globalni izveštaj o korupciji



TI je objavio prvi Globalni izveštaj o korupciji (Global Corruption Report - GCR), koji sadrži godišnja istraživanja ključnih pitanja u oblasti korupcije i borbe protiv korupcije, zatim međunarodne i regionalne trendove, značajne slučajeve, kao i korisne empirijske pokazatelje korupcije, uključujući i TI Indeks korupcije i indeks plaćanja mita. Ovaj izveštaj će se objavljivati svake godine.


CORIS



TI "On-line istraživanje korupcije i informativni sistem" je najveća svetska baza podataka o korupciji i državnom upravljanju. Sadrži bibliografiju od (trenutno) 8.000 dokumenata, sa više od dvesta specifičnih pojmova vezanih za korupciju koji olakšavaju pretragu dokumenata. Pored istraživačko-empirijskih dokumenata, CORIS sadrži brojne primere uspešnog suzbijanja korupcije, kao i spisak literature koja je posvećena korupciji.


Transparency International On-line direktorijum antikorupcijskih programa u Centralnoj i Istočnoj Evropi



Sadrži spisak regionalnih antikorupcijskih programa. (Online Directory of Anti-Corruption Programmes in Central and Eastern Europe)


TI struktura

Nacionalni ogranci



Transparency International ima ogranke u više od 80 zemalja širom sveta. Transparency-eva mreža ogranaka predstavlja okosnicu globalnog antikorupcijskog pokreta. Kompletna lista nacionalnih ogranaka, sa opisom njihovih delatnosti i adresama može se naći na sajtu TI.


Organizaciona mapa



Radom Transparency International rukovodi odbor direktora koji se bira na godišnjoj skupštini. Takođe postoji i Savet koji sačinjavaju ljudi od visokog međunarodnog ugleda. Međunarodni sekretarijat TI podržava nacionalne ogranke u njihovom radu i pomaže u sprovođenju međunarodnog programa borbe protiv korupcije.


Povelja




U "Izjavi o misiji" je sadržan okvir za delatnost Transparency International. Rad TI je interno regulisan "Poveljom" i "Kodom ponašanja TI službenika", kao i "Vodičima" nacionalnih ogranaka koji uređuju odnos nacionalnog ogranka prema "ostatku" mreže. U 2000-oj, u Otavi, TI je usvojio dokument pod nazivom: "Izjava o daljem radu, vrednostima i principima". Trenutno nacionalni ogranci sprovode smernice sadržane u "Izjavi", u skladu sa specifičnim okolnostima svoga rada.


Finansijeri i donatori



Detaljne informacije mogu se naći na sajtu TI, u finansijskom izveštaju, a lista donatora u Godišnjem izveštaju.

Vesti