Nabavka vozova – kršenje Zakona o javnim nabavkama u najavi
U toku su pripreme za kupovinu vozova, vrednih nekoliko stotina miliona evra, uz kršenje Zakona o javnim nabavkama, objavili su mediji, a do sada nisu demantovali ni Vlada Srbije ni državno preduzeće Srbijavoz.
Kako je objavila eKapija, a preneo N1, Vlada razmatra „kupovinu 30 vozova španskog proizvođača CAF za potrebe BG voza", za šta bi bio uzet „zajam od 315 miliona evra, dok bi samu nabavku sproveo Srbijavoz". Takođe je objavljeno da su se sa predstavnicima ovog proizvođača vozova već sastajali predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstva privrede.
Ove najave potvrđuje i nedavna izjava Aleksandra Vučića, koji je rekao da „ćemo imati „za beogradsku community area (gradsko područje) i nešto španskih, dakle, CAF-ovih" vozova, kao i izjava resorne ministarka Aleksandre Sofronijević.
Španski proizvođač je na pitanja novinara odgovorio da „ne pruža informacije o potencijalnim tenderima ili tekućim postupcima nabavke", i da stoga „ne može ni potvrditi niti demantovati informacije".
Preduzeće Srbijavoz ima obavezu da sprovodi javne nabavke kada kupuje vozove, i ta obaveza važi bez obzira na to da li se sredstva obezbeđuju iz kredita čije vraćanje garantuje Vlada ili iz postojećih sredstava tog preduzeća. Kupovina dobara kroz nadmetanje pruža mogućnost da se dođe do ponude koja je najpovoljnija, bilo da je reč o nižoj ceni ili o boljem kvalitetu za isti novac, u okviru zadatih uslova. Ipak, brojni su slučajevi nabavki direktnom pogodbom, pri čemu je kao jedino opravdanje navođeno da su uslovi kredita bili povoljni (npr. grejs period, niska kamatna stopa). Pri tom, Vlada redovno izostavlja infomacije o „drugoj strani medalje" istog posla – da li je šteta koja nastaje u odsustvu nadmetanja, veća od koristi koje donosi povoljan kredit.
Najčešći mehanizam da se izbegne primena Zakona o javnim nabavkama je da se ona podvede pod neki međudržavni sporazum, što Vlada Srbije redovno radi za najveće infrastrukturne projekte. Pored toga što takva praksa podriva pravni sistem i nanosi ekonomsku štetu, ona je predmet kritika i u izveštajima Evropske komisije, pa i u poslednjem, gde se konstatuje da Srbija „ima tendenciju zaobilaženja zakona u ovoj oblasti kroz zaključivanje međudržavnih sporazuma i donošenje posebnih zakona"
Kada se to ima u vidu, naročito je štetno to što se u ovom slučaju naslućuje da će nabavka biti sprovedena bez tendera sa kompanijom koja dolazi iz jedne države članice EU. Tako nešto je nažalost moguće, zato što je u leto 2024. Narodna skupština usvojila "autentično tumačenje" zakona kojim je potvrđen okvirni protokol o finansijskoj i tehničkoj saradnji između Srbije i Španije u oblasti infrastrukturnih projekata (iz 2022).
Pored štete koju donosi isključenje primene Zakona o javnim nabavkama, ovo „autentično tumačenje" takođe predstavlja najgori primer zloupotrebe ovog pravnog instituta od strane Narodne skupštine. Odredba koju je Skupština „tumačila" je sledeća: "Tekst Okvirnog protokola o finansijskoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Kraljevine Španije u oblasti infrastrukturnih projekata, u originalu na engleskom jeziku i prevodu na srpski jezik, glasi:".
U tekstu sporazuma se procedure nabavki uopšte ne pominju (pa to nije ni moglo biti predmet tumačenja). Pored toga, u članu 1. Protokola izričito stoji da će strane „poštovati odgovarajuće odredbe svog nacionalnog zakonodavstva".
Međutim, odredba je „protumačena" potpuno suprotno onome što u Sporazumu piše: „Ovu odredbu treba razumeti tako da su se Strane u želji unapređenja bilateralne saradnje u oblasti razvoja infrastrukturnih projekata, kao i drugih projekata od značaja za unapređenje i razvoj ekonomske saradnje sporazumele o međusobnim pravima i obavezama, definisale su aktivnosti koje će sprovoditi na realizaciji sporazuma i okvire finansiranja i aktivnosti koje će se u skladu sa okvirnim sporazumom sprovoditi zaključivanjem sporazuma, ugovora i programa ili projekata nadležnih i privatnih subjekata Strana koji će sačinjavati planove rada i specijalne procedure za korišćenje sredstava bez primene odredaba Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 91/19 i 92/23) u postupcima zaključivanja tih sporazuma, ugovora i programa ili projekata nadležnih i privatnih subjekata Strana."
Zbog brojnih zloupotreba prilikom donošenja autentičnih tumačenja, kao i zbog toga što se ovaj mehanizam koristi, a da uopšte nije predviđen Ustavom Republike Srbije, Transparentnost Srbija je 1. avgusta 2022. podnela inicijativu Ustavnom sudu za ocenu ustavnosti Zakona o Narodnoj skupštini i Poslovnika Narodne skupštine, ali o njoj Ustavni sud do danas nije odlučio.












