Free Joomla Template by Discount Justhost
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Epidemija ukinuta, nabavke i dalje tajne

Posle pet godina, naredbom Ministra zdravlja 14. februara 2025. proglašen je prestanak epidemije COVID-19.  Prošlo je tri godine od kada je Poverenik poništio rešenje Republičkog fonda zdravstvenom osiguranja u kojem je pristup informacijama o COVID-19 nabavkama odbijen samo uz pozivanje na to da je Vlada Srbije sve te podatke označila kao „državnu tajnu“ ili „strogo poverljivo“, a bez sagledavanja neophodnosti da se uskrate sve tražene informacije.  Zaključak Vlade Srbije SP 05 broj:00-96/2020-1 od 15. marta 2020. godine, na koji se RFZO pozvao, navodno je predvideo sledeće: „podaci koji se odnose na sve nabavke lekova, testova, medicinskih sredstava, zaštitne lične opreme i drugih...

Nenadić: Usvajanje posebnog zakona za EXPO bi bio pogrešan potez vlasti

Programski direktor organizacije "Transparentnost Srbija" Nemanja Nenadić izjavio je da bi donošenje posebnog zakona (Lex Specialis) radi realizacije međunarodne izložbe "EXPO 2027" u Beogradu bio pogrešan potez vlasti. Nenadić je objasnio da se zakon, kao opšta pravna norma, primenjuje na neograničeni broj budućih situacija, a da poseban zakon važi samo za jedan broj projekata i donosi bitno drugačija pravila. "Takve odluke opasno narušavaju jedinstvo pravnog sistema, što je osnov pravne države", dodao je on. Na pitanje agencije Beta da li je trenutno poznato šta bi sve Leks specijalis u pravnoj proceduri oslabio, zaobišao i izmenio, kao i...

Ozbiljne sumnje u rad tužilaštva

Vest da je uhapšen nekadašnji v.d. direktora EPS, Milorad Grčić, i to zbog zloupotreba koje mu tužilaštvo stavlja na teret da je počinio u doba dok je upravljao tim preduzećem (do 2022.) baca ozbiljnu senku na samostalnost VJT u Beogradu. Okolnost da se vest pojavila nekoliko meseci nakon što je predsednik države najavio borbu protiv korupcije, a juče praktično najavio današnju akciju, ukazuje u najmanju ruku na to da tužilaštvo dostavlja informacije o planiranim istragama državnim organima van svoje hijerarhije, a u najgorem slučaju da o hapšenjima i pokretanju istražnih radnji odlučuje politički vrh. Takvo postupanje je najveći ustupak koji...

Nova Vučićeva najava borbe protiv korupcije i šta ona uopšte može da znači

Ono što su građani Srbije imali prilike da čuju pred novu godinu od predsednika države nesumnjivo je bio potez namenjen političkom marketingu i reakcija na zahuktale antikorupcijske proteste. Kada se taj očigledni deo stavi po strani, ostaje pitanje da li je najava imala i neki sadržaj i kako bi se tačno najava sprovela.   Za one koji su zaboravili u obilju potonjih specijalnih obraćanja, predsednik Vučić (gotovo je suvišno isticati, za to pitanje nenadležni), najavio da će do „31. marta građani moći da vide konkretne poteze i najžešću borbu protiv korupcije, uključujući i protiv onih koji su na vlasti“. U nekim...

TS neće učestvovati u radu Radne grupe za poboljšanje izbornih uslova

Transparentnost Srbija obavestila je danas nadležni skupštinski odbor da dalje neće učestvovati u radu Radne grupe za unapređenje izbornih uslova. U dopisu podnetom Odboru za ustavna pitanja i zakonodavstvo, koji je formirao radnu grupu, TS je ukazala na povrede procedura od strane odbora i ozbiljne posledice takvog postupanja za reformu izbornih uslova u skladu sa preporuka ODIHR-a. Odbor je, pored ostalog, uskratio mogućnost zainteresovanoj javnosti da dostavi pisane komentare i da dobije priliku da ih obrazloži iako se sam obavezao da će to učiniti. Javno slušanje u parlamentu je, naime, zakazano u petak za ponedeljak, a poziv zainteresovanoj javnosti nije ni objavljen. S druge...

Nedeljni bilten Transparency International posvećen antikorupcijskim protestima u Srbiji

On Tuesday, Serbian Prime Minister Miloš Vučević resigned in a bid to ease political tensions following nearly three months of massive anti-corruption protests. Demonstrations erupted following the collapse of a train station canopy in Novi Sad in November 2024, which resulted in 15 deaths and two severely injured.  The tragedy has brought allegations of corruption and negligence into clear view, particularly in government contracting and the management of infrastructure projects. According to statements from government officials, around €16 million was spent on the station's renovation, nearly five times the initial €3.5 million estimate provided by the company which designed the project. So far, no...

Dokumenta koja i dalje nisu objavljena: Kako od predračunskih 3,5 do 16 miliona evra

"Izostavljena je tabela cena iz koje bi se moglo videti na koliko se Vlada Srbije obavezala da plati za pojedine deonice pruge i rekonstrukciju pojedinih staničnih zgrada. Sve i da je objavljena, ostala bi dilema zbog čega se obavezala da plati baš toliko. Za sam Novi Sad, CIP je prema predračunu troškova predvideo 3,5 miliona evra, a ministar Vesić i predsednik Vučić su naveli da je plaćeno gotovo 16 miliona. Nema traga da je Vlada vodila računa o obavezi javnosti izbora podizvođača", navodi za N1 Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnosti Srbija. Iako su do sada tri puta objavljivani, a državni...

Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije posledice su svakodnevne pretnje i zastrašivanja u tabloidima bliskim vlasti. Lažne tvrdnje o njenoj ulozi u organizaciji studentskih protesta predstavljaju pritisak na predlagače i kandidate koji su učestvovali u postupku izbora novog sastava REM-a, а upozoravali su na nezakonitosti u procesu vođenom od strane Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije. Ovakve kampanje su deo šireg pokušaja delegitimizacije civilnog društva i slobodnog izražavanja u Srbiji. NKEU poziva nadležne institucije...

Besplatna pomoć za pisanje zahteva za pristup informacijama i tužbi u upravnom sporu

Obaveštavamo vas da Transparentnost – Srbija (TS) pruža besplatnu pomoć zainteresovanim građanima i udruženjima koji žele da traže informacije u posedu Predsednika Republike, Narodne skupštine, Vlade Srbije, Vrhovnog kasacionog suda, Ustavnog suda Srbije i Republičkog javnog tužioca oko formulisanja zahteva, ali i u slučajevima kada tražioci ostanu uskraćeni za informacije. U takvim slučajevima, na osnovu člana 22. st. 2. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, jedini pravni lek je vođenje upravnog spora. TS, koja je već vodila mnoge sporove ove vrste, pružiće pomoć tražiocima i u vezi sa time. Sa savetnicima možete komunicirati preko adrese Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. ili Palmotićeva 27, 11000 Beograd. U toku radnog vremena, za jednostavnije konsultacije ili zakazivanje sastanka možete nas zvati na broj 011 3033827.

Širi kontekst

Organizacija Transparentnost – Srbija u periodu od 01. aprila 2015. do 31. marta 2016. sprovodi projekat Jačanje uloge Upravnog suda u borbi protiv korupcije .

Projekat ima za cilj jačanje odgovornosti vlasti i unapređenje okruženja za rad nezavisnih tela kroz podršku Upravnom sudu u poboljšanju transparentnosti rada, kao i građanima i organizacijama civilnog društva sa ciljem boljeg prepoznavanja uloge Upravnog suda u primeni antikorupcijskog zakonodavstva.

Upravni sud ima značajnu ulogu u primeni nekoliko antikorupcijskih propisa. U vezi sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja,Upravni sud je organ kojem se tražioci informacija obraćaju u dve situacije. Oni to mogu učiniti kada im informaciju uskrati Narodne skupština, predsednik Republike, Vlada Republike Srbije, Vrhovni kasacioni sud, Ustavni sud i Republički javni tužilac, jer tada ne mogu izjaviti žalbu Povereniku za informacije od javnog značaja, već jedino pokrenuti upravni spor. Druga moguća situacija je ona kada tražioci nisu zadovoljni rešenjem Poverenika po žalbi, pa protiv te odluke pokreću upravni spor.

Tako, na primer, po tužbi organizacije Transparentnost Srbija, Upravni sud je 27.11.2014 naložio Generalnom sekretarijatu Vlade RS da nam dostavi informacije o usklađivanju osnivačkih akata javnih preduzeća i imenovanju članova nadzornih odbora javnih preduzeća. Te informacije smo iskoristili u opsežnom istraživanju o prvoj godini primene ovog važnog antikorupcijskog Zakona. Istraživanje je inače pokazalo da mnoge obaveze iz Zakona nisu izvršene uopšte, nisu izvršene u propisanim rokovima ili na propisani način. [pogledajte primer ovde]

Šta konkretno možete očekivati od nas?

  1. Ukoliko tragate za nekim informacijama za koje mislite da su u posedu organa vlasti i spremni ste da se koristite Zakonom o slobodnom pristupu informacijama, mi vas možemo uputiti na to kako da zahtev što bolje formulišete i podnesete. Čini se da je podnošenje zahteva jednostavna stvar, zato što se vrlo često na internetu mogu naći formulari. Međutim, mnogo toga zavisi od načina na koji će pitanje biti postavljeno i od toga da li tražite obaveštenje ili određene dokumente. Dakle, mi Vas možemo, na osnovu desetogodišnjeg iskustva, posavetovati na koji način da uobličite zahtev kako biste dobili precizniji i detaljniji odgovor na pitanja koja vas suštinski zanimaju. Osim saveta o samoj sadržini pitanja, možemo sačiniti i konkretan zahtev i posavetovati Vas o načinu slanja.
  2. Organi vlasti često ignorišu primljene zahteve ili ih odbijaju neformalnim obaveštenjima. Ponekada donose rešenja u kojima se pozivaju na neke razloge zbog kojih se zahtev odbija, ali su ti razlozi formalno ili suštinski neispravni. Ponekada nude jedan vid pristupa informacijama, iako ste tražili neki drugi, kojem mogu da udovolje. U takvim slučajevima treba sačiniti žalbu Povereniku za informacije ili tužbu radi pokretanja upravnog spora (ako informaciju uskrati neki od šest organa vlasti iz člana 22. st. 2). Ponekada će pre pisanja tužbe biti nužno poslati i «požurnicu». Na osnovu velikog iskustva Transparentnosti – Srbija u formulisanju kako žalbi tako i tužbi, moći ćemo da vam pomognemo da ove dokumente uobličite tako da što jasnije predstavite problem Povereniku ili Upravnom sudu i da oborite argumente organa vlasti koji uskraćuje informaciju, ukoliko razlozi za uskraćivanje zaista nisu sasvim opravdani i utemeljeni na Zakonu (što je veoma redak slučaj).

Kako da nam se obratite?

Najpogodnije rešenje je da nam pišete na adresu za prijem elektronske pošte ili na adresu Palmotićeva 27, 11000 Beograd. U toku radnog vremena možete nas zvati na broj 011 3033827.

U svakom slučaju, ukoliko nam se obratite za pomoć, sve informacije koje od vas dobijamo ćemo tretirati sa poverenjem i nećemo ih obelodanjivati drugima, osim ako se drugačije dogovorimo.

Opis postupka

U situaciji kada neki od šest najviših državnih organa izčlana 22. st. 2 Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (Sl. glasnik RS, br. 120/2004, 54/2007, 104/2009 i 36/2010), (Narodna skupština, predsednik Republike Srbije, Vlada Republike Srbije, Vrhovni kasacioni sud Srbije, Ustavni sud i Republički javni tužioc) ne postupi po zahtevu za pristup informacijama od javnog značaja, ne može se izjaviti žalba Povereniku za informacije od javnog značaja, već je obezbeđena sudska zaštita u upravnom sporu pred Upravnim sudom Srbije, pa tražilac može podneti tužbu Upravnom sudu.

Tražilac može podneti tužbu Upravnom sudu u situaciji kada neki od šest navedenih državnih organa uopšte ne postupi po zahtevu u propisanom roku, s tim što sud u  ovim situacijama, zahteva da je ispunjen još jedan formalni uslov iz Zakona o upravnim sporovima, a to je da  tražilac ponovi zahtev organu (urgencija) i da ovaj ne odgovori ni u daljem roku od sedam dana po ponovljenom zahtevu.

Druga situacija je da organ vlasti postupi po zahtevu za pristup informacijama i donese rešenje kojim se zahtev delimično ili u celini odbija. Tada tražilac osporava takvo rešenje.

Tužba mora da sadrži ime i prezime, adresu i mesto stanovanja, odnosno naziv i sedište tužioca, označenje upravnog akta protiv koga je tužba podneta, razloge zbog kojih se tužba podnosi, predlog u kom pravcu i obimu se predlaže poništavanje upravnog akta, kao i potpis tužioca.

Tužba se podnosi u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja, odnosno po isteku naknadnog roka od 7 dana (urgencija) u slučaju „ćutanja uprave“.

Sve tužbe se predaju isključivo u sedištu Upravnog suda u Beogradu, neposredno na šalteru za prijem (radno vreme je od 7.30 do 15.30), ili se šalju poštom, na adresu Beograd, Nemanjina 9.

Uz tužbu (u dovoljnom broju primeraka za sud i tuženi organ) se podnosi kopija upućenog zahteva uz dokaz o prijemu, kao i ponovljeni zahtev uz dokaz o prijemu (urgencija), a u slučaju da je organ doneo rešenje koje se osporava uz tužbu se prilaže i kopija tog rešenja.

 

usaidmala

Vesti