Free Joomla Template by Discount Justhost
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Sa tri na 16 miliona evra: Zašto su poskupeli radovi na Železničkoj stanici Novi Sad?

Predračun za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu, koji je objavila Nova ekonomija, pokazuje da je ukupna vrednost radova na zgradi sa spoljnim uređenjem prvobitno procenjena na oko tri miliona evra. Postavlja se pitanje kako je cena u međuvremenu narasla na 16 miliona evra, kako je rekao nedavno uhapšeni bivši ministar Goran Vesić. U vreme kada je sa Kinom potpisan ugovor o finansiranju celog projekta pruge, predračun za Železničku stanicu nije ni postojao. Dakle, najpre je ugovor sklopljen na jedan iznos, pa je tek posle napravljen predračun za radove na stanici, pa je na kraju i ta procena premašena, i...

Ne postoji osnov za tajnost ugovora o rekonstrukciji novosadske železničke stanice

Informacije o radovima koji su izvedeni pri rekonstrukciji novosadske železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova, ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim. Objavljivanje tih informacija ni na koji način ne može da ugrozi istragu o odgovornosti za urušavanje nadstrešnice i smrt 14 građana.    Ni sedam dana posle tragedije na novosadskoj železničkoj stanici, državni organi Srbije nisu predočili građanima dokumente o tome šta jeste bilo predmet radova tokom trogodišnje rekonstrukcije te zgrade, koliko je za te radove plaćeno i ko je radove izvodio. Kao navodna prepreka za objavljivanje informacija pominje se „odsustvo saglasnosti kineske...

Objavljena knjiga preporuka Nacionalnog konventa o EU

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji objavio je Sažetak Knjige preporuka za 2024. godinu. Ova redovna godišnja publikacija predstavlja najsveobuhvatniji pregled stanja pregovaračkog procesa Srbije u godini u kojoj se navršila puna decenija od zvaničnog početka pregovora između Srbije i Evropske unije i nastala je doprinosom više stotina članica Nacionalnog konventa, najveće mreže organizacija civilnog društva u Srbiji. Knjiga preporuka 2024. je odraz realnosti u koju je dospeo evropski put Srbije, pre svega činjenice da Srbija od kraja 2021. godine nije formalno napredovala u pregovaračkom procesu. Dve i po godine od početka rata u Ukrajini, Srbija i dalje sedi na klackalici hvatajući se...

Radna grupa za izborni proces ponovo će tražiti od MUP-a informacije o biračkom spisku

Članovi Radne grupe za unapređenje izbornog procesa danas su odlučili da od Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) ponovo traže informacije o biračkom spisku da bi mogli da obuhvate sva pitanja od značaja za njegovu reviziju u skladu s međunarodnim preporukama. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić je agenciji Beta kazao da su te informacije tražene u maju, kao i nedavno, posle prošle sednice, ali da nisu dobijene. On je kazao da je predložio dnevni red koji je sadržao predloge za izmene i dopune Krivičnog zakonika i Zakonika o krivlčnom postupku zbog sadržine izmena i dopuna tih zakona koje je Ministarstvo pravde ponudilo na...

Nenadić: Najteži oblici korupcije se događaju kada se pravila prilagođavaju nečijem interesu

Najteži oblici korupcije su oni koji se događaju da bi se pravila prilagodila nečijem interesu, rekao je Nemanja Nenadić iz organizacije "Transparentnost Srbija" o donošenju zakona pod uticajem korupcije. „Doneli smo mnogo takvih zakona, samo je tu problem što se tu neki interesi koji su bili skriveni ne mogu odmah prepoznati nego tek kasnije, a nekad je očigledno“, izjavio je Nenadić u emisiji „Među nama“ na TV Nova. Govoreći o zakonima, Nenadić je ukazao i na praksu da u Srbiji imamo zakone koji se donose samo za jedan projekat. „Imate ovaj zakon koji je donet za projekat ‘Beograd na vodi’ znači čak i...

Komentar koalicije prEUgovor na Reformsku agendu Vlade Srbije u oblasti „Osnove”

Vlada Srbije usvojila je na sednici 3. oktobra Reformsku agendu, plan mera koje će preduzeti u narednih nekoliko godina kako bi ostvarila pristup fondovima iz Plana rasta Evropske unije za Zapadni Balkan. Reformska agenda je potvrđena na nivou EU 11. oktobra, čime se omogućava prvi transfer sredstava pre kraja godine. Reformska agenda sadrži 98 mera u četiri prioritizovane oblasti, među kojima su, na insistiranje EU, i Osnove (Klaster 1). Štaviše, jedan od posebnih ciljeva Plana rasta je „dalje jačanje osnova na kojima počiva proces proširenja, uključujući vladavinu prava i osnovna prava, funkcionisanje demokratskih institucija...” U skladu sa pristupom „osnove na prvom...

Produžiti javnu raspravu o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku

Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU) za poglavlje 23 poziva Ministarstvo pravde da produži javnu raspravu do kraja godine o Nacrtima Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku koji su javnosti postali dostupni 27. septembra uz obaveštenje o trajanju javne rasprave u periodu 1. oktobra do 1. novembra 2024. godine. Trajanje javne rasprave u minimalnom zakonskom roku, o dva zakona od sistemskog značaja za funkcionisanje pravosuđa i osnovna ljudska prava nije srazmerno obimu i značaju predloženih izmena. Posebno ističemo da su oba nacrta od strane radnih grupa pripremana duže od tri godine, a da...

Bez konkretnih rešenja na sastanku Radne grupe za izborni proces

Radna grupa za unapređenje izbornog procesa razmatrala je u ponedeljak izmene i dopune Zakona o jedinstvenom biračkom spisku i dopune Zakona o sprečavanju korupcije u aktivnostima javnih funkcionera tokom kampanje, a nije se došlo do konkretnih rešenja. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić izjavio je agenciji Beta da su te zakonske izmene bile dve najbitnije teme i da su "polazna tačka" bili predlozi organizacija Transparentnost za Zakon o sprečavanju korpcije i misije Crta, kada je reč o promenama Zakona u vezi sa biračkim spiskom.  "Diskusija je bila uglavnom konstruktivna ali nije se došlo do konkretnih rešenja tako da...

Studija Sistem društvenog integriteta predstavljena u Bečeju

NIS BečejTransparentnost Srbija je u Bečeju predstavila studiju „Sistem društvenog integriteta“ u kojoj je analizirano stanje u svim oblastima društva značajnim za borbu protiv korupcije ili sa visokim korupcijskim rizikom i date preporuke i mere koje bi trebalo da poboljšaju stanje.

-Nakon što smo predstavili ovu studiju na nacionalnom nivou krenuli smo da je predstavljamo i po pojedinim gradovima Srbije i uvek nam je zadovoljstvo da to činimo u Bečeju gde imamo i lokalnu organizaciju koja se bavi sličnim pitanjima, Bečejsko udruženje mladih. Moram da kažem i da je Bečej u nekim našim drugim istraživanjima bio svojevremeno veoma dobar primer kad je reč o antikorupcijskim mehanizmima pre svega u oblasti transparentnog objavljivanja informacija na svojim internet stranicama, rekao je Nemanja Nenadić, direktor Transparentnost Srbija.

Pokazalo se, kako Nenadić kaže, da postoji veoma veliki jaz između propisa koji su koliko – toliko solidni i usaglašeni sa međunarodnom praksom u većini slučajeva i, sa druge strane, sa primenom zakona koji je u dosta slučajeva veoma daleko od onog što u tim propisima piše. To je najvidljivije u slučaju rada javnih preduzeća i javne uprave.

-Jedan od čestih slučajeva loše prakse je i zaobilaženja zakonskih procedure pri izboru rukovodioci javnih ustanova, preduzeća i institucija u lokalnim samoupravama ali i na državnom nivou. Imamo i slučajeva da se dobri antikorupcijski propisi u praksi ignorišu i zaobilaze kao što je slučaj, na primer, sa javnim nabavkama, navodi Nenadić.

Kad je reč o gonjenju korupcije naveći problem je što istražni organi, a to je pre svega javno tužilaštvo koje bi trebalo da goni počinioce krivičnih dela to čini samo kad dobije krivične prijave od drugih lica umesto da pokaže veći stepen samostalnosti, da pokrene samoinicijativno proces istrage tih slučajeve pre nego što se neko odluči na taj formalni korak da podnese prijavu.

-Kada se objavi izveštaj neke nevladine organizacije, neka objava u relevantnim medijima, ili izveštaj državnih organa poput DRI postoji prostor da tužilaštvo reaguje i ispita da li tu ima nečije krivične odgovornosti, napominje naš sagovornik.

Kada je reč o lokalnoj samoupravi trenutno aktuelna stvar je donošenje akcionog plana posle usvajanja Strategije i tu se predviđaju neke mere ali je

Veliko je pitanje da li će mere iz budućih akcionih planova na lokalnom nivou koji će se praviti posle usvajanja Strategije biti dovoljne. Primera radi govori se o merama obezbeđivanja konkurencije kod imenovanja rukovodećih struktura u javnim službama i javnim preduzećima, da se utvrde jasni kriterijumi za izbore na javne funkcije, kako se biraju nadležni organi. Govori se i o povećanju transparentnosti rada službi, uprave i javnih preduzeća, o redovnom objavljivanju informacija od javnog značaja na portalima E-konsultacije, o postupcima konsultacija sa građanima prilikom donošenja nekih važnih dokumenata i akata, donošenja budžeta i dr. To često u praksi zavisi uglavnom od entuzijazma ili lokalne uprave ili entuzijazma nekih udruženja i organizacija koja organizuju takve rasprave.

U okviru nacrta tog plana spominje se i rad inspekcijskih službi i eksternih i internih revizora. Za sada organinizacije nisu zadovoljne kako je isplanirano, ali „Transparentnost Srbije“ će, kako je Nenadić rekao, davati i dalje svoje predloge a pozivam i sve građane da prate proces izrade akcionog plana jer očekujemo da se negde početkom oktobra i pojavi taj dokument.

-Treba pisati Ministarstvu pravde, treba im davati predloge za to kako da se unapredi akcioni plan ne samo za lokalnu samoupravu već i za sve druge oblasti, zaključio je Nemanja Nenadić, direktor Transparentnost Srbija.

Vesti