Vulinovo Ministarstvo godinama obnavlja vozni park ustupljenim kolima
Uprkos merama štednje Vlade Srbije i racionalizaciji voznog parka iz 2015, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja sve to vreme pribavlja nova luksuzna kola tako što ih ustanove socijalne zaštite Uprkos merama štednje Vlade Srbije i racionalizaciji voznog parka iz 2015, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja sve to vreme pribavlja nova luksuzna kola tako što ih ustanove socijalne zaštite na spornim tenderima kupuju za njih, pokazuje istraživanje Južnih vesti.
Otkako je Srpska napredna stranka (SNS) došla na vlast, postala je praksa da ustanove socijalne zaštite širom Srbije najpre od Ministarstva dobiju novac za kupovinu novih automobila, a da ih samo nekoliko dana po kupovini ustupe tom istom Ministarstvu. Uglavnom su u pitanju luksuzne "škode superb", ali i nešto jeftinije "škode oktavia". Međutim najveći broj njih, odnosno, najmanje 11, ustupljeno je u periodu od 2015. do marta 2017. Samo u 2017. su, prema ugovorima o ustupanju do kojih su došli novinari Južnih vesti, ustanove socijalne zaštite Ministarstvu na čijem je čelu Aleksandar Vulin predale ključeve najmanje četiri luksuzne "škode". Inače, svi automobili su kupljeni na spornim, identičnim tenderima, od firme "Auto Čačak" ili njenih distributivnih kuća.
Kola je Ministarstvu na korišćenje u januaru 2017, pored Gerontološkog centra iz Niša, Centra za stare i penzionere iz Apatina i Centra za zaštitu dece, odojčadi i omladine iz Beograda, ustupio i Gerontološki centar iz Kragujevca. Kada se ovim kolima pridodaju i dve "škode superb" koje je 2015. i 2016. ustupila Nacionalna služba za zapošljavanje sa sedištem u Kragujevcu, dve "škode oktavie" koje je kupio Republički zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje Beograd i jedna "opel insignia" beogradskog Gerontološkog centra, postaje jasno da je najveći broj vozila na ovaj način pribavljen upravo nakon što je i samo Ministarstvo početkom 2015. rasprodalo "suvišna" vozila, kao deo mera štednji.
Pravni savetnik "Transparentnosti Srbija" Rade Đurić smatra da sve ukazuje na to da je Ministarstvo, želeći da nabavi nova kola u vremenu dok su mere štednje Vlade Srbije još na snazi, prosleđivalo novac ustanovama socijalne zaštite da to učine za njih, čime je javna nabavka velike vrednosti, "rascepkana na više javnih nabavki malih vrednosti", a kao takve podležu manjoj kontroli.Na taj način izbegnuta je detaljnija kontrola tendera i dobija se manja transparentnost - rekao je Đurić. U prilog tome, navodi Đurić, ide i to što je tehnička specifikacija tih javnih nabavki identična.
Inače, i pre dolaska SNS-a na vlast 2012. godine, pojedine ustanove su Ministarstvu ustupale automobile, ali znatno ređe. Tačnije, od 2005. do 2012. godine to se desilo tri puta: Dom za decu i omladinu ometenu u razvoju Sremčica je ustupio "hondu akord"; Republički zavod za socijalnu zaštitu ustupio "opel astru klasik"; Zavod za vaspitanje dece i omladine Ministarstvu ustupio luksuznu "škodu superb".
Kad Ministarstvo nabavi nova, ustanovama vraća stara vozila. Ministarstvo je dve "honde akord", jednu kupljenu i ustupljenu 2005, a drugu 2014, vratilo početkom ove godine ustanovama koje su ih kupile. Pored njih, nakon šest godina korišćenja, februara 2017. vraćene su i dve "škode superb". Međutim, upravo u vreme kada je vratilo stare automobile, Ministarstvo je kroz mehanizam "ustupanja" nabavilo četiri nove "škode" istog tipa.
I pored spornih procedura kupovine i ustupanja limuzina Ministarstvu, građani zapravo još ne znaju ni ko te automobile vozi. S obzirom na to da su najmanje dvema "škodama superb" - i to onoj koju je kupio Gerontološki centar Niš, kao i onoj iz apatinskog Centra za stare i penzionere - nakon ustupanja, a o trošku ovih ustanova, zatamnjena sva stakla sem vetrobranskog na 95%, ova kola ne bi mogli da voze ni direktori ustanova socijalne zaštite, ali ni zaposleni u Ministarstvu, jer prema Zakonu, bočna stakla smeju da budu zatamnjena do 35%. Zatamnjena stakla od 95 %, prema srpskim propisima mogu da imaju samo vozila u kojima se voze predsednik Republike, predsednik Vlade, predsednik Skupštine, kao i određena vozila koja koriste organi unutrašnjih poslova, službe bezbednosti i službe za vanredne situacije.
Novinari Južnih vesti odgovor na pitanje ko koristi sporne automobile nisu uspeli da dobiju od državnih sekretara Ministarstva Vladimira Ilića i Nenada Ivaniševića, koji su kazali da "su državni sekretari daleko od luksuznih 'škoda'" i da se kolima "ne bave državni sekretari, već tehničke službe". Međutim, upravo je Ivanišević potpisao nekoliko ugovora o ustupanju, a na poslednjim ugovorima ne stoji potpis nikakvog "tehničkog lica", već još jednog državnog sekretara ovog Ministarstva - Dragana Popovića. Odgovor na pitanje "ko iz Ministarstva vozi ova kola", novinari nisu dobili ni od ministra Vulina, koji se umesto da odgovori, samo zahvalio na pitanju. Iako je ostavio javnost bez odgovora o tome ko i zbog čega vozi takva kola, kao i zašto se uopšte sve to radi, Vulin je dodao da će se "sa praksom ustupanja kola nastaviti i ubuduće".
autor: S. Marković