ODIHR nikad jasnije o sprečavanju zloupotrebe javnih resursa za izbornu promociju
„Razdvajanje države i partije“ i „nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“ veoma je značajna, i s razlogom prva, preporuka u konačnom izveštaju ODIHR o junskim lokalnim izborima, ističe Transparentnost Srbija.
Koje pojave ODIHR smatra nedozvoljenim mešanjem partijskog i državnog jasno se vidi kada se pročitaju nalazi koji prethode ovoj preporuci: „postojeća pravila“ (na primer, ona o zabrani prenošenja informacija o nekim aktivnostima javnih funkcionera), „ne obezbeđuju razdvajanje države i partije i jednakost učesnika izbora“; „sve izborne liste su nosile ime predsednika države“; „predsednik Republike i članovi Vlade su predstavljeni na bilbordima, TV spotovima i na mitinzima tokom kampanje, a istovremeno su imali ogromnu medijsku zastupljenost u promociji svojih postignuća“.
U vezi sa tim, Transparentnost Srbija podseća na nalaze koji pokazuju da je „funkcionerska kampanja“ i na ovim izborima bila dominantan vid promocije vladajuće koalicije i da je dostavila konkretan predlog za rešenje ovog problema.
Ništa manje značajna je i preporuka koja se odnosi na sprečavanje zloupotrebe javnih resursa u kampanji, a koju je ODIHR prvi put saopštio direktno: kako bi se sprečile zloupotrebe javnih resursa, treba razmotriti zabranu najava i sprovođenja vanrednih programa socijalne zaštite i javnih infrastrukturnih projekata, počev od dana raspisivanja izbora. Iako su ovi vidovi zloupotrebe javnih resursa bili zastupljeni na junskim lokalnim izborima, oni su bili daleko veći pred parlamentarne izbore iz decembra. Transparentnost Srbija je u vezi sa tim predložila niz zakonskih rešenja koja bi smanjila prostor za ovaj vid rasipanja javnih resursa.
Među preporukama koje su ponovljene nalazi se i poziv da Srbija postavi „razumno ograničenje troškova izborne kampanje“, kako bi se sprečio „neprimereni uticaj na birače“. Trenutno, u Srbiji ovakvo ograničenje ne postoji, što u praksi, počev od izbora iz 2016, podstiče jaz u mogućnostima takmaca na izborima da se predstave biračima. Na junskim lokalnim izborima je po prvi put zabeležena pojava da je samo jedna izborna lista koristila najskuplji vid oglašavanja – putem glavnih TV stanica.