Free Joomla Template by Discount Justhost
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Sa tri na 16 miliona evra: Zašto su poskupeli radovi na Železničkoj stanici Novi Sad?

Predračun za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu, koji je objavila Nova ekonomija, pokazuje da je ukupna vrednost radova na zgradi sa spoljnim uređenjem prvobitno procenjena na oko tri miliona evra. Postavlja se pitanje kako je cena u međuvremenu narasla na 16 miliona evra, kako je rekao nedavno uhapšeni bivši ministar Goran Vesić. U vreme kada je sa Kinom potpisan ugovor o finansiranju celog projekta pruge, predračun za Železničku stanicu nije ni postojao. Dakle, najpre je ugovor sklopljen na jedan iznos, pa je tek posle napravljen predračun za radove na stanici, pa je na kraju i ta procena premašena, i...

Ne postoji osnov za tajnost ugovora o rekonstrukciji novosadske železničke stanice

Informacije o radovima koji su izvedeni pri rekonstrukciji novosadske železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova, ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim. Objavljivanje tih informacija ni na koji način ne može da ugrozi istragu o odgovornosti za urušavanje nadstrešnice i smrt 14 građana.    Ni sedam dana posle tragedije na novosadskoj železničkoj stanici, državni organi Srbije nisu predočili građanima dokumente o tome šta jeste bilo predmet radova tokom trogodišnje rekonstrukcije te zgrade, koliko je za te radove plaćeno i ko je radove izvodio. Kao navodna prepreka za objavljivanje informacija pominje se „odsustvo saglasnosti kineske...

Objavljena knjiga preporuka Nacionalnog konventa o EU

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji objavio je Sažetak Knjige preporuka za 2024. godinu. Ova redovna godišnja publikacija predstavlja najsveobuhvatniji pregled stanja pregovaračkog procesa Srbije u godini u kojoj se navršila puna decenija od zvaničnog početka pregovora između Srbije i Evropske unije i nastala je doprinosom više stotina članica Nacionalnog konventa, najveće mreže organizacija civilnog društva u Srbiji. Knjiga preporuka 2024. je odraz realnosti u koju je dospeo evropski put Srbije, pre svega činjenice da Srbija od kraja 2021. godine nije formalno napredovala u pregovaračkom procesu. Dve i po godine od početka rata u Ukrajini, Srbija i dalje sedi na klackalici hvatajući se...

Radna grupa za izborni proces ponovo će tražiti od MUP-a informacije o biračkom spisku

Članovi Radne grupe za unapređenje izbornog procesa danas su odlučili da od Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) ponovo traže informacije o biračkom spisku da bi mogli da obuhvate sva pitanja od značaja za njegovu reviziju u skladu s međunarodnim preporukama. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić je agenciji Beta kazao da su te informacije tražene u maju, kao i nedavno, posle prošle sednice, ali da nisu dobijene. On je kazao da je predložio dnevni red koji je sadržao predloge za izmene i dopune Krivičnog zakonika i Zakonika o krivlčnom postupku zbog sadržine izmena i dopuna tih zakona koje je Ministarstvo pravde ponudilo na...

Nenadić: Najteži oblici korupcije se događaju kada se pravila prilagođavaju nečijem interesu

Najteži oblici korupcije su oni koji se događaju da bi se pravila prilagodila nečijem interesu, rekao je Nemanja Nenadić iz organizacije "Transparentnost Srbija" o donošenju zakona pod uticajem korupcije. „Doneli smo mnogo takvih zakona, samo je tu problem što se tu neki interesi koji su bili skriveni ne mogu odmah prepoznati nego tek kasnije, a nekad je očigledno“, izjavio je Nenadić u emisiji „Među nama“ na TV Nova. Govoreći o zakonima, Nenadić je ukazao i na praksu da u Srbiji imamo zakone koji se donose samo za jedan projekat. „Imate ovaj zakon koji je donet za projekat ‘Beograd na vodi’ znači čak i...

Komentar koalicije prEUgovor na Reformsku agendu Vlade Srbije u oblasti „Osnove”

Vlada Srbije usvojila je na sednici 3. oktobra Reformsku agendu, plan mera koje će preduzeti u narednih nekoliko godina kako bi ostvarila pristup fondovima iz Plana rasta Evropske unije za Zapadni Balkan. Reformska agenda je potvrđena na nivou EU 11. oktobra, čime se omogućava prvi transfer sredstava pre kraja godine. Reformska agenda sadrži 98 mera u četiri prioritizovane oblasti, među kojima su, na insistiranje EU, i Osnove (Klaster 1). Štaviše, jedan od posebnih ciljeva Plana rasta je „dalje jačanje osnova na kojima počiva proces proširenja, uključujući vladavinu prava i osnovna prava, funkcionisanje demokratskih institucija...” U skladu sa pristupom „osnove na prvom...

Produžiti javnu raspravu o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku

Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU) za poglavlje 23 poziva Ministarstvo pravde da produži javnu raspravu do kraja godine o Nacrtima Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku koji su javnosti postali dostupni 27. septembra uz obaveštenje o trajanju javne rasprave u periodu 1. oktobra do 1. novembra 2024. godine. Trajanje javne rasprave u minimalnom zakonskom roku, o dva zakona od sistemskog značaja za funkcionisanje pravosuđa i osnovna ljudska prava nije srazmerno obimu i značaju predloženih izmena. Posebno ističemo da su oba nacrta od strane radnih grupa pripremana duže od tri godine, a da...

Bez konkretnih rešenja na sastanku Radne grupe za izborni proces

Radna grupa za unapređenje izbornog procesa razmatrala je u ponedeljak izmene i dopune Zakona o jedinstvenom biračkom spisku i dopune Zakona o sprečavanju korupcije u aktivnostima javnih funkcionera tokom kampanje, a nije se došlo do konkretnih rešenja. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić izjavio je agenciji Beta da su te zakonske izmene bile dve najbitnije teme i da su "polazna tačka" bili predlozi organizacija Transparentnost za Zakon o sprečavanju korpcije i misije Crta, kada je reč o promenama Zakona u vezi sa biračkim spiskom.  "Diskusija je bila uglavnom konstruktivna ali nije se došlo do konkretnih rešenja tako da...

Nadzorni odbor za izbore pet meseci bez pritužbi, ali i bez adrese na koju bi se one slale

odgovor skupštinaSkupština je delimično odgovorila na zahtev i inicijativu TS u vezi sa Nadzornim odborom za izbore. 

Ovo telo je formirano u decembru 2019, kako bi pratilo nepravilnosti u postupanju političkih stranaka, kandidata i drugih učesnika u izbornom postupku, kontrolisalo da li mediji obezbeđuju ravnopravne uslova za predstavljanje podnosilaca izbornih lista, predlagalo mere za poštovanje jednakosti kandidata u izlaganju njihovih programa, obraćalo se javnosti radi zaštite moralnog integriteta ličnosti kandidata i upozoravalo na postupke političkih stranaka, organa uprave, kandidata i medija kojima se ometa izborna kampanja i ugrožava jednakost prava svih kandidata.

Formiranje NO je bila zakonska obaveza, kao i jedna od obaveza preuzetih tokom dijaloga o uslovima izbora u Skupštini.Odgovor potvrđuje da u prva dva meseca ovaj Nadzorni odbor nije imao nikakvih aktivnosti. Na sednici pred raspisivanje izbora, samo je izabran predsednik ovog tela (to je Svetislav Goncić). Sednice uopšte nisu održavane ni u prvih 11 dana izborne kampanje, tokom celog trajanja vanrednog stanja, i dve nedelje pošto je kampanja i zvanično nastavljena. Sednica je održana 20.maja, ali zapisnik sa te sednice nismo dobili, iako je tražen zahtevom.

Za sve to vreme, nije nigde bila obljavljena čak ni adresa na koju bi lica koja imaju pritužbe mogla da se obrate ovom novoformiranom telu. Otuda ne čudi to što Skupština navodi da se za svih pet meseci postojanja Nadzornom odboru nije obratio baš niko.  

U odgovoru Skupštine se navodi da су „svi navedeni koraci“ iz inijcijative koju je uputila Transparentnost „već planirani i njihova realizacija je u toku“. Podsećamo da smo inicirali da se na skupštinskom sajtu postave detaljne informacije od značaja za rad Nadzornog odbora i komunikaciju sa građanima. Između ostalog, to bi značilo objavljivanje sledećeg:

  1. Banera na naslovnoj stranici koji bi upućivao na informacije o sastavu Nadzornog odbora, njegovim nadležnostima, radu i načinu obraćanja Nadzornom odboru
  2. Informacije o zakazanim i održanim sednicama Nadzornog odbora (dnevni red, zapisnik)
  3. Informacije o raspoloživim kanalima i načinu komunikacije između zainteresovanih građana i pravnih lica, učesnika izbora, institucija, medija i drugih sa Nadzornim odborom
  4. Informacije o načinu postupanja Nadzornog odbora sa primljenim predstavkama koje se odnose na pitanja iz nadležnosti ovog tela (npr. očekivani rokovi za postupanje, čuvanje podataka o podnosiocu predstavke, način obaveštavanja podnosilaca i celokupne javnosti o postupanju po predstavkama)
  5. Informacije o drugim vidovima vršenja nadzora (npr.na koji način će Nadzorni odbor, osim po predstavkama, pratiti predizborne aktivnosti, kontrolisati postupanje sredstava javnog obaveštavanja u vezi sa obezbeđivanjem ravnopravnih uslova za predstavljanje podnosilaca izbornih lista i kandidata)
  6. Drugih dokumenata nastalih u radu Nadzornog odbora – inicijative medijima, učesnicima izbora i državnim organima, obraćanja javnosti, utvrđene nepravilnosti i drugo
  7. Linkovi koji vode ka drugim institucijama koje su nadležne za postupanje po pitanjima od značaja za rad Nadzornog odbora (Agencija za borbu protiv korupcije, Regulatorno telo za elektronske medije, Republička izborna komisija i drugi).

Iz odgovora Skupštine za sada je poznata mejl adresa, Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. kao i to da će četvoro zaposlenih u skupštinskoj službi pružati stručnu pomoć ovom telu.

Vesti