Intenzivna funkcionerska kampanja odnela primat nad predstavljanjem izbornih lista
Monitoring Transparentnosti Srbija pokazuje da je intenzivna funkcionerska kampanja pred junske parlamentarne izbore zasenila predstavljanje lista učesnika izbora. Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglašavanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani, te ogroman broj promotivnih aktivnosti drugih zvaničnika koji ne propuštaju priliku da pomenu Aleksandra Vučića. Pri tome se istovremeno promovišu i lokalni zvaničnici.
Predsednik, premijerka, dvoje potpredsednika Vlade (Mihajlović i Dačić) i trojica ministara (Vulin, Šarčević i Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, što je oko 50% više nego tokom istog perioda u 2019. godini. Pri tome treba pomenuti da je u tom periodu u 2019. godini broj promotivnih događaja bio izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije "Budućnost Srbije" u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri.
Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu "prekida" tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti, Mladen Šarčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17.
Promotivne aktivnosti, međutim, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.
Na naslovnim stranicama štampe (11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova) Aleksandar Vučić je bio dominantan. Pojavio se od 6. marta do danas (računajući i period vanrednog stanja) 324 puta, od toga 275 u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom. Glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.
Drugi zvaničnici SNS i partija sa listačiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu. U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se našli samo na naslovnim stranicama lista "Danas" (u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list "Vesti").
Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema. Vuk Jeremić i Boško Obradović, mogu da se pohvale sa ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu.
Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS našli su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.
SNS oglasna kampanja potpuno je personifikovana u Vučiću. Iako je Vučić predsednik Srbije, 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje - "Glasajte za čoveka koji radi a našu decu – Aleksandar Vučić za našu decu".
Učešće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji je intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tišine. Ukupan broj promotivnih događaja je niži od drugih funkcionera, ali su one znatno vidiljvijije u medijima.
S druge strane, svi preostali funkcioneri - predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici JP, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčešće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglašavanje.
Istovremeno se kroz funkcionersku kampanju najviših zvaničnika obavlja i kampanja za lokalne izbore, jer u društvu sa državnim zvaničnicima (članovi vlade, direktori republičkih javnih preduzeća) u promotivnim aktivnostima nastupaju i predsednici opština i gradonačelnici
Slično je i sa JP - ilustrativan je niz promotivnih aktivnosti vd direktora EPS-a sa predsednicima opština u poslednjih desetak dana kampanje.
U predizbornim blokovimaTV stanice ne vrše predstavljanje programa izbornih lista, već ih puštaju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju. Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS, ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora.
Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra Vučića, koji je centralna figura SNS-a u kampanji na svim izbornim nivoima, i vesti o aktivnostima ministara. Pored priloga o njegovim promotivnim aktivnostima, Vučić se pojavljuje i u prilozima o drugim temama - kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama.
O dominaciji funkcionerske kampanje u odnosu na "ravnopravno predstavljanje svih učesnika" u posebnim izbornim blokovima, svedoči i sledeći primer. U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Šarčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, pri čemu je uglavnom reč o vremenu koje su dobili gradski i opštinski funkcioneri u dnevniku Studija B. S druge strane, izborni blokovi su ukupno u svih 5 dnevnika trajali svega 1253 sekunde.
Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dati integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom pnoovo usledile vesti u kojima figurišu i drugi državni zvaničnici.
Napominjemo da su ovde predstavljeni podaci aktuelnog preseka stanja, za republičke funkcionere koji su bili najistaknutiji tokom kampanje. Kompletni nalazi monitoringa kampanje 30 funkcionera (i na republičkom i na lokalnom nivou) koje smo pratili, zajedno sa konketnim primerima funkcionerske kampanje i primerima kršenja zakona, podacima o prijavama koje je podnosila Transparentnost Srbija, analizom postupanja pojedinih organa, analizom naslovnih stranica i centralnih informativnih emisija pet TV stanica biti predstavljena u sedmici posle izbora.