Free Joomla Template by Discount Justhost

Bor novcem građana plaća promociju lokalnih funkcionera

Datum kreiranja: utorak, 03 april 2018

cenzolovka bor

Promociju aktivnosti lokalnih funkcionera u opštini Bor, na lokalnoj televiziji, u narednih godinu dana, trebalo bi da plaćaju – građani te opštine. Takav je, naime, tender raspisala pre nekoliko dana ta lokalna samouprava, piše Cenzolovka.

Od ponuđača se očekuje da u narednih godinu dana „izradi i emituje okvirno 2.600 minuta“ (43 sata) "emisija i ostalih medijskih sadržaja (priloga, reportaža, gostovanja, kao i ostalih medijskih sadržaja…), u kojima će organi opštine Bor (predsednik opštine, zamenik predsednika opštine, članovi opštinskog veća), pomoćnici predsednika opštine Bor, članovi kabineta predsednika opštine Bor, kao i druga lica po nalogu predsednika opštine Bor, na televiziji obaveštavati građanstvo opštine Bor i širu javnost o svojim aktivnostima, planovima i namerama.“

To obuhvata, pored ostalog, i „emitovanje čestitki građanima povodom državnih, verskih i drugih praznika“.

U tenderskoj dokumentaciji se ne navodi procenjena vrednost ove javne nabavke, ali u Planu javih nabavki za 2018 može se pronaći stavka „usluge informisanja javnosti – emisije o radu organa“ za koju je planirano 8,3 miliona dinara (bez PDV-a).

U pitanju je daleko veći iznos od onog namenjenog za sufinansiranje medijskih projekata, s obzirom na to da je ,ta stavka u budžetu 500.000 dinara. To je za milion dinara manje nego prošle godine, kaže za Cenzolovku Ljubiša Marinković, osnivač nedeljnika Timočke, koji uz to napominje da je na prošlogodišnjem konkursu podeljeno tek nešto više od polovine predviđenog novca za medijske projekte.

Marinković navodi da je emitovanje priloga o o lokalnim funkcionerima, u vrednosti od 8,3 miliona dinara posao u kome se unapred zna ko će ga dobiti.

„Taj novac ide Radio-televiziji Bor, kao što je išao i u prethodne dve godine po raznim osnovama i preko javnih nabavki“, navodi sagovornik Cenzolovke. Televizija Bor je jedina televizija u tom mestu. Njen osnivač je firma „Štampa, radio i film“ čiji je direktor 2016. godine, nakon privatizacije istoimenog javnog preduzeća, postao Vladan Novović, odbornik SNS-a u aktuelnom sazivu lokalne skupštine. Njegova supruga Danijela je glavna urednica i Radija i Televizije Bor.

Prošle godine Agencija za borbu protiv korupcije izrekla je Vladanu Novoviću meru javnog objavljivanja odluke o povredi Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, nakon što je utvrđeno da je između 2014. i 2016. bez saglasnosti Agencije bio istovremeno odbornik i direktor JP „Štampa, radio i film“, a potom je, suprotno odredbama zakona, nakon privatizacije tog preduzeća, kao direktor te firme i odbornik u Skupštini opštine, tokom 2016. i 2017. potpisao šest ugovora o javnim nabavkama s Opštinom. Novović se žalio na odluku Agencije i taj postupak je i dalje u toku.

Jedan od za Agenciju spornih ugovora koje je potpisao Novović jeste i onaj iz aprila prošle godine. Reč je o javnoj nabavci za promociju aktivnosti lokalnih funkcionera, takođe u periodu od godinu dana. Kao jedini ponuđač, Novovićeva firma dobila je posao s ponudom od 8.316.000 dinara, odnosno za 17.000 dinara manje od procenjene vrednosti javne nabavke.

Borska lokalna samouprava raspisala je nedavno tender i za prenos sednica Skupštine opštine na radiju i televiziji. Sagovornik Cenzolovke ne sumnja da će RTV Bor i ove godine dobiti taj posao.

„Jedno je kad na javnu nabavku ide prenos skupštinskih sednica, ali oni bi sada da sve živo ide preko javnih nabavki. Shvatili su da im niko ništa ne može i otuda onda sve ovo“, upozorava osnivač Timočkih.

Nenadić: Višestruko problematičan tender

Tender za promociju lokalnih funkcionera za Nemanju Nenadića iz Transparentnosti Srbija višestruko je problematičan, a pre svega zbog okolnosti da se uopšte sprovodi javna nabavka sa ovakvim predmetom.

„Informisanje o radu opštinskih organa vlasti jeste nešto što je redovni deo programa svake informativne televizijske ili radio stanice, i to nije nešto što bi lokalne samouprave trebalo da plaćaju, nabavljaju kao uslugu“, kaže Nenadić za Cenzolovku.

On ukazuje na to da opštinske vlasti imaju mogućnost da sve informacije o svom radu prikažu na veb-stranicama, te da omoguće novinarima da prate njihove aktivnosti i slično. Kroz finansiranje programa od javnog interesa, navodi, mogu da finansiraju praćenje rada opštinske uprave, na primer staranje o životnoj sredini ili kontrolu rada javnih preduzeća, ali ni u tom slučaju ne bi bilo primereno finansirati praćenje redovnog rada opštinskih funkcionera..

„Pored toga što je sporan sa stanovišta medijskih propisa, mislim da ovaj postupak narušava i pravila oglašavanja“, ističe Nemanja Nenadić. „Naime, opština, u stvari, ovde kupuje priliku da se emituje na nekoj TV stanici, a te emisije neće biti prikazane kao plaćeni oglasni termini. Sa stanovišta Zakona o javnim nabavkama i Zakona o budžetskom sistemu moglo bi se postaviti pitanje svrsishodnosti troška za ovakve namene. Pored toga, neke tačke u konkursnoj dokumentaciji su neobično definisane, na primer, da TV stanica emituje program preko određenog broja kablovskih distributera u istočnoj Srbiji. Bilo bi logično da se traži određena pokrivenost područja opštine, bez obzira na to koliko distributera pruža takvu uslugu. S obzirom na relativno mali broj lokalnih i regionalnih medija u tom području Srbije, trebalo bi videti da li je uslovima favorizovan neki od njih i šta je pokazalo ispitivanje tržišta od strane naručioca – da li ima više potencijalno zainteresovanih medija koji bi mogli da pruže ovu uslugu.“