Free Joomla Template by Discount Justhost

Zloupotreba javnih resursa u svrhu predizborne kampanje

Organizacija Transparentnost – Srbija Vas poziva da prisustvujete

Regionalnoj konferenciji

„Zloupotreba javnih resursa u svrhu predizborne kampanje“

koja će se održati u utorak, 12. jula 2016. sa početkom u 11.00 časova,

u Beogradu, Hotel „88 ROOMS“, Takovska 49

Dnevni red:

 

11.00 – 11.05 Otvaranje skupa i pozdravna reč – Vladimir Goati, predsednik, Transparentnost – Srbija

11.00 – 11.20 Međunarodni standardi i iskustva u praćenju izbornih kampanja– Vladimir Misev, savetnik za izbore, ODIHR

11.20 – 11.30 Predstavljanje istraživanja Transparentnosti Srbija o aktivnostima javnih funkcionera tokom kampanje za izbore u aprilu 2016, pravnog okvira koji uređuje ova pitanja i predloga TS za izmenu i dopunu propisa, Zlatko Minić i Bojana Medenica, Transparentnost Srbija

11.30 – 13.00 Predstavljanja stanja i komentari predstavnika državnih organa, organizacija civilnog društva i naučnih institucija iz Srbije i zemalja regiona, u vezi sa zloupotrebama javnih resursa u svrhu vođenja izborne kampanje  i aktivnostima državnih funkcionera tokom izborne kampanje

13.00 – 13.40 Diskusija

 

Posebno ukazujemo da se na istom mestu sa početkom od 10.00 časova održava konferencija za štampu, na kojoj će Transparentnost – Srbija predstaviti završne nalaze praćenja izborne kampanje 2016.i pozivamo Vas da prisustvujete i tom događaju

Za dodatne informacije možete se obratiti gđi Mariji Radović na telefon 011/ 303 38 27 ili putem email-a Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.  

Transparentnost – Srbija

Beograd, 8. jul 2016.

 

Kratak uvod u temu i ciljeve konferencije

Transparentnost Srbija pratila je aktivnosti javnih funkcionera tokom izborne kampanje na izborima 24. aprila 2016, kao i tokom izbornih kampanja 2012. i 2014. godine. U sva tri slučaja  smo nedvosmisleno utvrdili da javni funkcioneri u predizbornom periodu značajno povećaju intenzitet aktivnosti koje su povezane sa kampanjom ali se, međutim, predstavljaju kao „redovne". Takve aktivnosti nazvali smo „promotivne aktivnosti". Na izborima 2014. godine utvrdili smo, za uzorak od posmatranih 27 funkcionera, da je broj promotivnih aktivnosti tokom šest nedelja kampanje bio uvećan u odnosu na period od šest nedelja iz prethodne, neizborne, godine 8,5 puta. U kampanji za izbore 2016. godine broj promotivnih aktivnosti je bio povećan čak 3 puta, iako je više funkcionera nakon izbora 2014. bilo u permanentnoj dvogodišnjoj izbornoj kampanji.

O ovim predizbornim aktivnostima mediji izveštavaju u informativnom programu, van blokova namenjenih za stranačku promociju. Ovaj oblik izborne propagande nije obuhvaćen propisima koji uređuju pristup učesnika izbora medijima (npr. ravnomerno predstavljanje izbornih lista). Pošto zakonski nema tretman predizborne propagande, pojavljivanje državno-stranačkih lidera u informativnom programu ne ulazi ni u prikaz troškova izborne kampanje niti podleže kontroli finansijskih izveštaja političkih subjekata. S druge strane, takva promocija nesumnjivo vredi značajno više nego otvorena propaganda, kako zbog toga što se plasira u kontekstu „objektivnog izveštavanja“, tako i zbog činjenice da je gledanost informativnog programa daleko veća nego gledanost reklama.

Posle svih sprovedenih monitoringa, Transparentnost – Srbija je pozivala da se ova oblast reguliše propisima - usvajanjem zakona koji bi regulisao dozvoljene aktivnosti državnih organa i funkcionera tokom izborne kampanje, ili propisima REM-a kojim bi se uredilo ili preporučilo na koji način mediji treba ili smeju da izveštavaju o takvim aktivnostima. To se nije desilo.

Ova oblast je zakonski samo delimično uređena. Neki oblici otvorenog stavljanja javnih resursa u funkciju političke promocije su zabranjeni odredbama Krivičnog zakonika i odredbama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, kao i pojedinih drugih propisa. Postoje i pravila iz Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, koje nalažu javnim funkcionerima da razdvoje partijsku od državne funkcije, na primer, tako što će jasno predočiti u kojem svojstvu govore u određenoj prilici i tako što neće doći na partijski miting službenim vozilom. Međutim, brojne situacije se nalaze u „sivoj zoni“, zato što je reč o aktivnostima koje funkcioneri mogu da vrše, ali nisu u obavezi da to čine. Na primer, ni jedan propis ne obavezuje ministra ili predsednika opštine da otvore gradilište, niti im zabranjuje da to učine, ni inače, ni u kampanji.

Na ovoj konferenciji ćemo pored iskustava iz Srbije imati prilike da čujemo iz prve ruke iskustva ODIHR, ogranka OEBS koji prati sprovođenje izbora i izborno zakonodavstvo širom sveta, kao i predstavnike državnih organa, civilnog društva i stručnjake iz drugih balkanskih zemalja. Cilj je da zajedno dođemo do potpunijih zakonskih rešenja i bolje prakse.

 

 

Projekat Transparency International „Jačanje sistema nacionalnog integriteta u zemljama Zapadnog Balkana i Turske, kao i praćenje kretanja u borbi protiv korupcije“ je podržala Evropska unija